رفتارهای معمول شهروندی سازمانی در کسب وکار زمانی اتفاق می افتد که کارکنان در یک گروه جمع می شوند تا به صورت منظم و دایم و یا موقتی و برای فعالیتی مشخص، با هم همکاری داشته باشند.
برای مثال، کارکنان دپارتمان بازاریابی دایما رفتار شهروندی سازمانی خود را به نمایش می گذارند چرا که همگی در یک دپارتمان همکار هستند.
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عدالت سازمانی ادراک شده( عدالت توزیعی، عدالت رویه ای، عدالت بین فردی، عدالت اطلاعاتی) و انگیزه های رفتار مدنی سازمانی( انگیزه علاقه به سازمان، انگیزه ارزش های اجتماع یار، انگیزه مدیریت برداشت) با رفتار مدنی سازمانی( رفتار مدنی سازمانی معطوف به فرد و رفتار مدنی سازمانی معطوف به سازمان) انجام گرفت.
هر چند مفهوم رفتار شهروندی سازمانی به عنوان یکی از مباحث جدید در رفتار سازمانی، با نگرش به بهبود کارآمدی کلی سازمان، رفتاری را در برمی گیرد که می تواند اخلاقی و یا غیر اخلاقی باشد، اما با نگاه به شاخصهای مطرح در این مفهوم، نمی توان تاثیر مثبت اخلاق بر روی آن را نادیده گرفت.
بدین لحاظ، هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین رفتار شهروندی سازمانی و اخلاق کاری است.
هدف از این مطالعه بررسی
در سازمانshy;های آموزش محور، همانند آموزش و پرورش، مدیریت نقش و جایگاهی بسیار مهمتر و اساسیshy;تر دارد و به تعبیری عملکرد سازمان بیشتر تحت تاثیر عملکرد مدیران آن است.
حال رفتار شهروندی سازمانی مدیران بهshy; عنوان فاکتوری مهم میshy;تواند تاثیر چشمگیری بر بهبود عملکرد کارکنان داشته باشد.
منبع :
درباره این سایت