یادگیری سازمانی فرآیند کسب دانش، توزیع اطلاعات،تفسیر اطلاعات و حافظه سازمانی می باشد که در شرایط تغییر بطور موفقیت آمیزی خود را تطبیق می دهد.
مدیران،سازمان هایی را طراحی می نمایند که اعضای آن پیوسته به یافتن مشکلات فراروی سازمان و مهمتر از همه،حل آن بپردازند چنین سازمان هایی را در دنیای امروزی <<یادگیرنده>> می نامند اما در چنین سازمان و محیطی، کلید برنده شدن رهبر،همانا توانایی او در پرورش هوش جمعی تیم خود، حفظ همسویی و ایجاد انرژی در اعضای سازمان است و در نهایت،تلاش برای رضایت مشتری است.
در واقع چنین امری، مدیران را به سوی مفهومی جدیدتر، با عنوان<<سازمان یاد دهنده>> می کشاند.
در این تحقیقات، اینکه چگونه افراد در سازمان ها براساس دانش مدیریتیشان یاد می گیرند، مورد کنکاش قرار گرفته است.
از دهه ۱۹۹۰، همزمان با مفهوم یادگیری سازمانی، یک مفهوم جدید مرتبط با آن ظاهر شد و آن سازمان یادگیرنده بود.
سازمان یادگیرنده لفظی است که به سری جدید سازمان هایی گفته می شود که با قصد خود و به صورت دانسته استراتژی هایی را در برنامه شان قرار می دهند که منجر به پیشرفت روند یادگیری در سازمان شود.
در حالی که جلوه مفهوم
این دو مفهوم که به نوعی یکی بهrlm;نظر می رسیدند، از دو منظر اهمیت داشتند.
دیدگاه یادگیری سازمانی بیشتر مفهومی توصیفی و دانشگاهی بود و دیدگاه سازمان یادگیرنده بیشتر جنبه دستورالعملی و تجربی داشت.
منبع :
درباره این سایت